Sygnaliści – informacje
Bank Spółdzielczy w Pucku wdrożył zalecenia Ustawy o sygnalistach z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Wprowadzona procedura – „Regulamin dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych”, dedykowana jest w szczególności obecnym lub byłym pracownikom, współpracownikom, kandydatom, stażystom, dostawcom, kontrahentom, akcjonariuszom czy członkom organów Banku.
Podstawowy katalog naruszeń prawa, które mogą być zgłaszane obejmuje następujące obszary:
- korupcja,
- zamówienia publiczne,
- usługi, produkty i rynki finansowe,
- przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwo produktów i ich zgodność z wymogami,
- ochrona środowiska,
- ochrona konsumentów,
- ochrona prywatności i danych osobowych,
- bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych,
- inne nieprawidłowości, o których mowa w ustawie, o ile informację o danym naruszeniu osoba zgłaszająca uzyskała w kontekście związanym z pracą.
Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i możliwie pełne wyjaśnienie na czym polega naruszenie, opis wszystkich znanych szczegółów danej sytuacji (kiedy miała ona miejsce i na czym polegała nieprawidłowość, a także przedstawiać jak najwięcej dodatkowych informacji, takich jak listę świadków czy posiadane dowody [e-maile, zestawienia, faktury, itp.]). Niezbędne jest również podanie danych osobowych osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędnych do identyfikacji tych osób (Imię i Nazwisko).
Przy składaniu zgłoszenia prosimy o podanie adresu do kontaktu (np. adres korespondencyjny, adres e-mail czy numer telefonu). Brak jego przekazania uniemożliwi lub znacznie utrudni komunikację pomiędzy Nami, a w konsekwencji może uniemożliwić przekazanie potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub informacji zwrotnej po zakończeniu działań następczych.
Zgłoszenia można zgłaszać:
- przez wysłanie listem zwykłym wiadomości na adres Banku (siedziba) do komórki ds. zgodności lub innej osoby/organu Banku z dopiskiem „(do rąk własnych)”;
- przez wysłanie wiadomości elektronicznej na adres: sygnalista@bspuck.pl;
- przez złożenie zawiadomienia w formie pisemnej bezpośrednio do komórki ds. zgodności;
- przez zgłoszenie ustne dokonane telefonicznie na numer telefonu komórki ds. zgodności lub za pomocą bezpośredniego spotkania, zorganizowanego na wniosek sygnalisty, w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku.
Wdrożona procedura nie obejmuje przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń anonimowych.