8 września 2023

Jeżeli sprzedają Państwo coś na platformach np. Vintet, OLX, następnie otrzymują wiadomość na WhatsApp z gotową instrukcją związaną z otrzymaniem zapłaty za zakupiony towar – to oszustwo!

Odbierasz telefon od „pracownika Banku” w celu potwierdzenia, zweryfikowania transakcji z prośbą o podanie loginu i hasła – nigdy tego nie rób to oszustwo!

Z aplikacji mobilnej otrzymujesz powiadomienie z prośbą o akceptacje transakcji. Zastanów się czy taką robiłeś, przeczytaj dokładnie, sprawdź. Jeżeli nie jesteś pewien skontaktuj się z Bankiem, może być to oszustwo!

Otrzymujesz wiadomość z możliwością zainwestowania w na giełdzie lub w krypto waluty i masz na to tylko kilka godzin. Sprawdź wszystko dokładnie, nie klikaj bezmyślnie w przesłane linki jest duże prawdopodobieństwo, że to oszustwo!

Przypominamy, że pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS, BLIK lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji. Pracownik Banku nigdy nie wysyła wiadomości email z linkami, z próbą o uzupełnienie i zweryfikowanie swoich danych. Pracownik również nie poprosi o instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.

W przypadku, gdy:

  • odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika Banku,
  • masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych jak login i hasło,
  • podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie,

skontaktuj się z bankiem!

Pamiętaj! – nigdy nie podawaj przez telefon lub w wiadomościach nadmiarowych informacji, nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji, nie udostępniaj kodów autoryzacyjnych, loginów, haseł, nie zatwierdzaj wszystkich informacji wyświetlanych z aplikacji, przeczytaj i zweryfikuj otrzymaną informację. Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką Banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).