1. Czym jest Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT)
- to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres,
- dane do utworzenia JPK_VAT są pobierane bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych przedsiębiorstwa,
- przesyła się go wyłącznie w wersji elektronicznej – w określonym układzie i formacie (schemat xml) – do 25 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni.
2. Kto składa JPK_VAT
Od 1 stycznia 2018 r. obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT (rejestr sprzedaży VAT i rejestr zakupów VAT) i przesyłania jej jako Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT (JPK_VAT) obejmie również mikroprzedsiębiorców.
Oznacza to, że obowiązek przekazywania JPK_VAT bez wezwania organu podatkowego będzie dotyczyć wszystkich podatników VAT. Duże przedsiębiorstwa wysyłają JPK_VAT od 1 lipca 2016 r., a małe i średnie od 1 stycznia 2017 r.
Ważne! Mikroprzedsiębiorco! Nowy obowiązek dotyczy cię, jeśli jesteś podatnikiem VAT i składasz deklaracje VAT-7 lub VAT-7K:
- twoje obroty nie przekroczyły 2 mln euro,
- zatrudniasz mniej niż 10 osób,
JPK_VAT zawiera dane, które do tej pory ewidencjonujesz w rejestrze zakupów i sprzedaży.
3. Kiedy NIE składasz JPK_VAT
Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT nie składasz, jeżeli jesteś podatnikiem, który wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług, wskazane w ustawie o VAT. Chodzi o:
- sprzedaż wyłącznie towarów i świadczenie usług zwolnionych z VAT (zwolnienie przedmiotowe – art. 43 ust. 1),
- zwolnienie podmiotowe (m. in. dla podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 200 tys. zł – art. 113 ust. 1 lub 9),
- organizacje międzynarodowe, które realizują zadania publiczne (art. 82 ust. 3).
4. Kiedy złożyć JPK_VAT
Od 1 stycznia 2018 r. będziesz mieć obowiązek składania informacji o prowadzonej ewidencji w formie pliku JPK_VAT bez wezwania do 25. dnia po zakończeniu danego miesiąca. Jeśli rozliczałeś się do tej pory metodą kwartalną, także prześlesz JPK_VAT co miesiąc.Przykładowo do 25 lutego wyślesz informację za styczeń, do 25 marca wyślesz informację za luty itd.
Złóż JPK już teraz! Dzięki temu:
- otrzymasz szybszy zwrot VAT – do 25. dni przy rozliczeniach za październik, listopad i grudzień 2017 r.,
- sprawdzisz, z czym wiąże się nowy obowiązek i przygotujesz się do niego wcześniej,
- upewnisz się, czy twoje rozliczenie jest poprawne.
5. Jak złożyć JPK_VAT
JPK_VAT składa się z danych identyfikujących podatnika i właściwy urząd skarbowy (np. NIP, REGON, kod urzędu skarbowego) oraz danych, które dotyczą dokumentów sprzedażowych i zakupowych. JPK_VAT odzwierciedla dane zawarte w ewidencji zakupu i sprzedaży. Dane wykazane w JPK_VAT powinny być zgodne z danymi ujętymi w deklaracji VAT.
Już teraz możesz testować elektroniczne składanie JPK_VAT dzięki aplikacji Ministerstwa Finansów Klient JPK 2.0, która umożliwia bezpłatne i bezpieczne wygenerowanie oraz wysłanie pliku.
Od 1 stycznia 2018 r. ewidencje na potrzeby VAT, również te prowadzone dotychczas w wersji papierowej lub plikach typu WORD lub EXCEL, będą prowadzone wyłącznie w wersji elektronicznej i przesyłane jako JPK_VAT do Ministerstwa Finansów.
Z myślą o najmniejszych przedsiębiorcach Ministerstwo Finansów w początkach 2018 r. udostępni specjalną bezpłatną aplikację do wystawiania i ewidencjonowania faktur VAT oraz generowania i wysyłania JPK_VAT. W przyszłości aplikacja będzie rozwijana, aby ułatwić podatnikom wysyłanie pozostałych rodzajów plików JPK (więcej o innych strukturach JPK w części Konsekwencje niezłożenia JPK_VAT).
6. Pytania i odpowiedzi
http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/jpk/jpk-dla-mikroprzedsiebiorcow
7. Kontakt
Masz pytania? Skontaktuj się:
- z Krajową Informacją Skarbową 801 055 055 lub 22 330 03 30,
- ze swoim urzędem skarbowym (zobacz listę urzędów w bazie teleadresowej KAS – link otwiera nowe okno w innym serwisie),
- lub napisz na adres info.e-deklaracje@mf.gov.pl.
Powiadomienia SMS i e-mail o niezgodności w JPK_VAT
Jeśli w przesłanym pliku JPK_VAT wystąpią niezgodności, otrzymasz powiadomienie w postaci
- e-maila z adresu jpk.analizy@ds.mofnet.gov.pl – na adres elektroniczny lub
- wiadomości tekstowej SMS – na numer telefonu, które wskazałeś w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym.
Powiadomienia z podpisem „Ministerstwo Finansów, Departament Poboru Podatków” będą zawierać prośbę o sprawdzenie składanych plików JPK_VAT i kontakt z właściwym urzędem skarbowym, aby wyjaśnić stwierdzone niezgodności i ewentualnie skorygować złożoną deklarację VAT lub plik JPK_VAT.
Ważne: powiadomienia w formie e-mailowej i wiadomości tekstowe SMS są generowane automatycznie. NIE odpowiadaj na takie wiadomości.
Jednocześnie informujemy, że powiadomienia nie będą zawierać żadnych wezwań do zapłaty podatku, a w treści e-maila i wiadomości SMS nie będą umieszczane żadne odnośniki zewnętrzne (linki) ani załączniki w formie plików.
Jeśli otrzymasz e-mail lub wiadomość SMS, skontaktuj się ze SWOIM urzędem skarbowym.
W związku z powyższym, na prośbę Ministerstwa Finansów przekazujemy Państwu wywiadu z Panem Zbigniewem Wielińskim, Zastępcą Dyrektora Departamentu Poboru Podatków w Ministerstwie Finansów na temat nowych obowiązków dla mikroprzedsiębiorców (z adnotacją, że materiał ukazał się pierwotnie w magazynie „Głos Banków Spółdzielczych” nr 6/2017).
Sektor bankowy wspiera swoich klientów w radzeniu sobie z nowymi obowiązkami podatkowymi